startpagina

 

 

over coaching

 

 

onderwerpen

 

 

de coach

 

 

praktisch

 

 

contact

 

   

 

IMG_4072 200 IMG_4569 350 c zwart benen_douche_7_x_9 Thera c sh 100 IMG_6017 350 c sh

 

anne lever   ·   coaching, training, advies

 

   

 

Coaching in het kort

 

Met hulp van een coach kijk je systematisch naar vragen over privé-leven of werk. Vaak hebben die vragen te maken met een behoefte aan ontwikkeling of verandering op een bepaald gebied. Maar het kan je ook in de eerste plaats gaan om het omgaan met de dingen die er in de afgelopen of komende weken gebeuren. Of reflectie op jezelf staat centraal: stilstaan, ervaren, vragen stellen, onderzoeken.

 

Wat het doel ook is: coaching draait altijd om kritisch zelfonderzoek. De doelstelling formuleer jij zelf (misschien eerst heel voorlopig) of je doet dat in samenspraak met je werkgever (bijv. op basis van een functionerings- of beoordelingsgesprek).

 

Als coach ben ik er voor jou. De gesprekken zijn vertrouwelijk, ook als je werkgever belang heeft bij het resultaat. Ik luister, denk met je mee en ga tegen je in. Ik stel vragen en zoek mee naar andere invalshoeken. Samen voeren we intensieve gesprekken in een informele sfeer. De doelen houden we allebei goed in de gaten.

 

 

 

 

Meer over coaching

 

Wat is coaching?

De term coaching is een verzamelbegrip en je kunt er nog alle kanten mee op. Een eenvoudige definitie: met hulp van een coach kijk je systematisch naar vragen die je in en rond je werk of privé-leven hebt.

 

Wanneer gaat iemand naar een coach?

De mensen die bij mij komen, zoeken meestal iemand die (anders dan familielid, partner, vriend/in, collega, baas) niet met hun dagelijks leven is verbonden. Iemand die goed kan luisteren en soms adviseren, die je ruimte laat en toch confronteert. Iemand die een ander licht kan werpen op je houding, zorgen en ambities. Iemand die je helpt om (soms al oude) vragen op een nieuwe manier te bekijken en zo ook anders te kunnen beantwoorden.

Voor veel mensen is de drempel om met een coach af te spreken, lager dan het inschakelen van een ‘hulpverlener’. Een coach is er natuurlijk ook om je te helpen. Maar, zei iemand een keer tegen me: “Ik kom hier niet om van lichamelijke of psychische klachten af te komen, maar om me te ontwikkelen”. En dat is best mooi gezegd.

Ik raad iemand die coaching overweegt altijd aan om jezelf in elk geval de volgende vragen te stellen:

 

Vraag 1. Waar wil ik nu eens echt een stap verder mee komen en waarom? Wat wil ik aanpakken?  Deze vragen blijven ook tijdens de coaching steeds spelen.

 

Vraag 2. Is het nuttig om hiervoor een coach te ‘nemen’? Hopelijk kun je over allerlei vragen praten met mensen in je omgeving. Als het goed is kom je zo in veel gevallen wel verder. Maar het kan ook wel eens handig of nodig zijn om iemand in te huren die helemaal los van alle dagelijksheid met je mee denkt, je confronteert, je helpt met een ander uitzicht. Een soort cadeau aan jezelf.

 

Vraag 3. Welke aanpak ligt mij? Daarover heeft bijna iedereen wel ideeën. Zoek bij die ideeën je coach. Helemaal hoeven die ideeën niet overeen te komen: het pakt vaak goed uit als je iets gaan doen wat net even anders is dan dat wat helemáál bij je past. Op deze website heb ik bewust veel informatie gezet, zodat je je een beeld kunt vormen van mijn aanpak.  

 

Vraag 4. Welke coach ligt mij als persoon? Die vraag is vooraf natuurlijk erg moeilijk te beantwoorden. Wat weet je nou helemaal van zo iemand? Dit is de tweede reden dat ik op deze site veel laat zien van mijzelf en van mijn werkwijze. Maar of het klikt weet je pas tijdens of na een eerste gesprek. Daarom is het ook zo belangrijk dat je zonder enige verplichting een eerste gesprek kunt aangaan.  

 

Wat is de gang van zaken? 

In een eerste gesprek kijken we of ik iets voor je kan betekenen en bepalen we globaal waar we het de volgende keren over gaan hebben. Ik zal ook al op sommige dingen ingaan, zodat je een beeld krijgt van de manier waarop ik werk.

Hoeveel keer en met welke intervallen we afspreken, hangt af van de aard van je vragen. In de praktijk blijkt, dat een goed ‘traject’ meestal bestaat uit zo’n vijf tot tien gesprekken. Maar het hangt natuurlijk van je vragen af. En dat geldt ook voor de frequentie. Een paar voorbeelden:

 

Heb je op je werk een functioneringsgesprek gehad waarin een aantal verbeterpunten zijn gekomen die een half jaar later in het beoordelingsgesprek al worden gecheckt, dan gaan we met een hoge frequentie aan de slag.

 

Wil je iets aan je zelfvertrouwen doen (op straat, op het werk...), dan maken we aan het eind van elk gesprek een plannetje om hier een stap in te zetten. De frekwentie ligt dan natuurlijk wat lager, want je moet steeds in de gelegenheid zijn de stappen in de praktijk te testen.  

 

En wil je gewoon af en toe aandacht schenken aan datgene wat je doet en waar je tegenaan loopt, dan is misschien één keer per maand een mooie frekwentie.

 

Welke rol speelt de coach?

In de praktijk wissel ik rollen als coach, adviseur, vertrouwenspersoon, praatpaal en sparringpartner af. Het gaat er om dat jij verder komt. Daarom ook pas ik niet slechts één specifieke methode toe, maar gebruik datgene wat past bij jouw vragen. Dat kan dus de ene keer een heel concreet truukje zijn uit de time-managementhoek en de andere keer een gedachte van Voltaire. De ene keer kom je verder met een element uit de counselingtechniek en de andere keer met een bericht uit de krant.

 

Mijn rol is die van luisteraar en vragensteller. Ik zal je spiegels voorhouden (die je overigens zelf meestal wel kent). Maar ik zal zeker niet alleen maar open vragen stellen, want een suggestieve vraag roept soms meer op dan veel gehum. Soms provoceer ik.  En adviezen geven? Natuurlijk! Als ze maar zo zijn geformuleerd dat je er de dagen erna over kunt nadenken en er meer inzicht door krijgt. Wat mij betreft sla je ze daarna gewoon in de wind.

 

Waar leiden de gesprekken toe?

De coaching draait dus eigenlijk altijd om kritisch zelfonderzoek: waarom doe ik toch altijd zo? Wil ik dit eigenlijk wel? Wie is de baas over mijn werk en mijn tijd? Sta ik (te) open voor anderen? Waar wil ik heen met mijn werk? Hoe kijk ik naar mijzelf? En vanuit het gesprek over deze vragen komen we regelmatig terug bij de vraag: welke concrete actie ga ik ondernemen (of voortaan juist nalaten)? Aan het eind van het coachingstraject heb je genoeg inzicht en gereedschap om de weg in te slaan die bij je past.

 

 

 

 

startpagina

 

 

over coaching

 

 

onderwerpen

 

 

de coach

 

 

praktisch

 

 

contact

 

 

laatste update van deze pagina:  oktober 2010